Ana içeriğe atla

L5-S1 Bel Fıtığı Hasta Deneyimi

Merhaba,

Bu yazıyı okuyorsanız muhtemelen ağrılar içinde kıvranırken çözüm bulmaya çalışıyorsunuzdur. Öncelikle geçmiş olsun diyelim ve benim sürecimin nasıl olduğuna bakalım. 3 hafta önce ameliyatımı oldum. Zamanlama hesaplaması için kabaca tarihleriyle yazacağım.

Mayıs 2022'nin ortalarında otururken ve kalkarken kalça bölgemde hafif bir acı/ağrı hissetmeye başladım. 4-5 gün geçmeyince internette araştırmaya başladım, genel olarak tavsiye edilen şey ağrılar 2 hafta geçmezse bir doktora görünmem gerektiğiyle ilgiliydi. Bu süreçte randevu aldım ve 3. haftada devlet hastanesi ortopedi bölümüne göründüm. Doktor röntgen çekilmemi söyledi ve röntgenden sonra bunun siyatik olduğunu söyledi. Birkaç iğne, hap ve merhem yazdıktan sonra bunları kullanmamı ve geçmezse tekrar gelmemi söyledi. Bu süreçte ilaçlarımı kullandım ama ağrılarım geçmedi hatta artmaya başladı. Merdiven inip çıkarken, oturup kalkarken kalçamda büyük bir acı hissediyordum. Randevu bulamadığım için bu sefer özel hastanede ortopedi doktoruna gittim. Doktor röntgenle ve muayene ile buna siyatik diyemeyeceğini söyledi ve kalça mr'ı çekilmemi istedi. Kalça mr'ında da gözle görülür sorun olmadığını söyledi ve ağrı kesici yazdı, bununla birlikte fizik tedavi doktoruna görünmemi söyledi.

Ağrı kesiciyi içmeye ve oldukça yoğun olan işime devam ettim ama ağrılarım gittikçe artıyordu. Oturamamaya başlamıştım ağrıdan. Bu sürede Temmuz ayı ve ramazan bayramı gelmişti. Birkaç gün yatarsam iyi geleceğini düşündüm ama hiç işe yaramadı ve ben fizik tedavi doktoruna randevu aldım. Randevu gününde ağrım o kadar çoktu ki doktor muayene ederken günlerin verdiği acı ve yorgunlukla ağlamaya başladım. Doktor bel fıtığından şüphelendi ve bel mr'ı çekildim. Sonuç ise nur topu gibi kocaman bir fıtık! Resimlerini ekliyorum.

solda sinire bası yapan büyük bir fıtık
solda sinire bası yapan büyük bir fıtık

l5-s1'de belirgin fıtık
l5-s1 omurları arasında belirgin fıtık


Bu görüntülerden sonra beyin cerrahına görünmemi söyledi doktor, çünkü fizik tedavi etkili olmayabilir, cerrahi müdahale gerekebilir, fıtık baya büyük dedi.

Bunun üzerine 2 tane beyin cerrahına göründüm. Biri ameliyat dedi, diğeri de fizik tedavi deneyelim geçmezse ameliyat yapalım dedi. 20 seans fizik tedavi gördüm, kas gevşeticiler ve ağrı kesiciler kullandım, hep yattım ve hiçbir gelişme olmadı, yüzde 10 belki iyi gelmiştir.

Bu süreçte bir sürü doktor, yorum ve bilgi araştırdık ailecek. Ben okuduğum yorumlarla annem ise tanıdık eş dostlarla konuşmalarında genelde ameliyat olunmaması gerektiğiyle ilgili yorumlar gördük. Öncelikle şunu söylemeliyim ki, tıpta bir laf vardır: Hastalık yoktur, hasta vardır. Sizin fıtığınızın durumu, yaşınız, diğer faktörler sizin tedavi yönteminizi belirleyecektir. 

Ben Eylül başında mikrocerrahi yöntemiyle ameliyat oldum. 45 dakika sürdü. Aşağıda çıkan 2 parça mevcut.

Benim doktorum ilk 15 gün wc ve yemek ihtiyacı dışında yatmamı söyledi. 1 hafta önce ayağa kalkıp yürümeye başladım. Hatta ilk 2 gün aynı kalça/bacak ağrım vardı ve moralim çok bozuktu. Yeni fıtık mı oluştu, ameliyat mı başarısızdı, başka bir şey mi oldu diyerek kaygıyla geçirdim. Ama bu yazıyı şu an oturarak yazıyorum. O yüzden endişelenmeyin ve doktorunuzla iletişim halinde olun. Hala az da olsa ağrım ve korkularım var ama inşallah geçecek. Ameliyat öncesinde 1 dakika oturup yürüyemeyen ben şu an oturabilmenin şükrü ve mutluluğu içindeyim.


ameliyatta alınan fıtık parçası

ameliyatta alınan diğer fıtık parçaları(ufalanmış ekmek kırıntıları gibi kıkırdak parçalarıydı)

Size ameliyat veya diğer tedavi yöntemlerinin tavsiyesini veremem çünkü doktor değilim ve sizin durumunuzu bilmiyorum ama kesinlikle söyleyebileceğim birkaç şey var.

1) Senede 1-2 kere bel tutulması yaşıyorsanız mutlaka bir doktora gidin ve mr çekilin. Ben yıllardır senede bir bel tutulması yaşıyorum. Bununla ilgili olarak bir kere doktora gitmişitm yıllar önce ve ağrı kesici verip göndermişti, ben de 'röntgen vs çektirmeyecek misiniz' dediğimde sekreteri 'benim hep belim ağrıyor' demişti:) Özel hastaneye gitseydim, biraz da ticari kaygılarla mr çektirecekti belki doktor, keşke öyle yapsaymışım. Bu yıl hiç belim ağrımadı, direkt kalça ağrısıyla başladı ve ben bunun belden olabileceğini düşünmedim. Ne ailemde ne çevremde bel fıtığıyla ilgili bir geçmiş olmadığı için ben beyin ve sinir cerrahisi yerine ortopediye gittim. Maalesef iki doktorum da beni doğru değerlendiremedi ve ben 1 ay kaybettim. Bu sırada fıtığım ilerledi. Belki erken dönemde farkedilseydi toparlayabilirdim.

O yüzden bel fıtığıyla ilgili belirtileriniz varsa gideceğiniz bölüm beyin ve sinir cerrahisidir. 

2) Bel fıtığı ve ağrıları gerçekten çok sancılı. Buna yakalanmamak için bel ve sırt kaslarınızı güçlendirmenizi tavsiye ediyorum. Böylece gövdenizin yükünü sadece omurga üstlenmeyip bel ve sırt kaslarınız da üstlenecektir.

3) İnsanların söylediklerini dinleyin ama çok içselleştirmeyin. Ameliyat olmamaya direnmek bir çözüm değil. Birkaç doktora göründükten sonra kararınızı verin. Mesela benim l4-l5 omurlarım arasında da hafif fıtık var, suyunu büyük oranda kaybettiği görülüyor, siyahlaşmış. Diğer üstteki omurlara bakarsanız parlak beyaz olduğunu görürsünüz. Benim ilerde dikkat etmezsem tekrar ağrılarım olabilir ve ameliyat olmak zorunda kalabilirim. O yüzden doğru oturup, doğru yatıp kalkıp, doğru duruş sergileyeceğim. İyileşme sürecim bitince bel ve sırt kaslarımı güçlendirmek için doktorumun tavsiye ettiği sporları yapacağım.


Bütün hastalara ve yakınlarına geçmiş olsun.

Yorumlar