Ana içeriğe atla

Belçika'da Avrupa Gönüllü Hizmeti-Proje Başvuru ve Vize Süreci

Merhaba,

Bu yazımda Avrupa Gönüllü Hizmeti yeni adıyla Avrupa Dayanışma Programı hakkındaki deneyimimi anlatıcam. 2019 yılında Hırvatistan'da kısa dönem gönüllülük yaptıktan sonra uzun dönem projelerde de yer almak istedim ve projelere başvurmaya başladım. Hatırlatmak gerekirse projelere başvurmak için Europass formatında bir öz geçmiş ve motivasyon mektubu gerekli. Öz  geçmişinizi hazırlamak nispeten kolay çünkü site soruları sırasıyla soruyor ve yapmanız gereken doğru bir şekilde doldurmak. En çok merak edilen ise motivasyon mektubu örneği. Bu mektubun belirli kalıpları ve cümleleri yok. Tamamıyle kişisel bir mektup olup sizi doğru bir şekilde anlatmalı ve her projeye özel olarak yazılmalı. 

Başlarken ilk paragrafta kendinizi kısaca tanıtın. Sonraki paragraf varsa geçmişteki gönüllülük deneyimleriniz, projeye başvurma nedeniniz, projeden beklentiniz, projeye katabileceğinizi düşündüğünüz şeyler ve projeden edinebileceğinizi düşündüğünüz katkılar olabilir. Burada önemli olan düşüncelerinizi doğru, dürüst, samimi bir şekilde dile getirebilmek. Çünkü ilk kısa dönem gönüllülük projemden sonra gerek sosyal medyada gerekse çevremde bu konuda bilgi edinmek isteyen çok kişi oldu. Elimden geldiğince bilgi aktarmaya çalıştım ama merak edenlerin bir çoğunda gönüllülük amacı dışındaki amaçlar mevcuttu. Tahmin edebileceğiniz üzere; projeden sonra kalınabilir mi, iş bulunabilir mi, evlenilir mi, dil öğrenmemi sağlar mı, gezecek vakit çok oluyor mu gibi sorulardan oluşmaktaydı. Amacınız bunlar olmamalı, sadece bunlarsa bence başvurmayın. Çünkü yapacağınız iş gönüllülük olacak ve amacınız bu şekilde olursa ne projeye düzgün katkı sağlarsınız ne de kendinize. Niyet çok önemli. Bazılarımız ilahi adalet, bazılarımız karma, bazılarımız evren enerjisi der. İyilik yapan iyilik, kötülük yapan kötülük görür ve bu değişmez. O yüzden amacınız kimseyi kandırmak olmasın, niyetiniz ne ise öyle davranın.

Projeleri araştırabileceğiniz resmi web sitesinin yanında, Facebook gibi sosyal medya kanalları ve proje sahibi dernek, kurumların web sitelerini inceleyebilirsiniz. Zaten araştırmaya başlayınca görüp kolaylıkla ulaşabileceksiniz. Peki projelere başvururken neye dikkat etmek gerekli? Kendimden örnek verecek olursam;

Ülkenin konumu-Finlandiya, İsveç, Norveç gibi ülkeler otomatik olarak elendi benim için :) Çünkü soğuk sevmeyen biriyim ve hasta olmam çok kolay.

Projenin içeriği-Proje içeriğine göre sizin vereceğiniz karar; örneğin çocuklarla iyi iletişiminiz yoksa çocuklarla ilgili bir projeye başvurmanız sizi mutsuz edecek ve seçilmeniz halinde projeye bir şey katmayacaktır.

Kalınacak yer- Benim için tek oda olması çok önemli, hatta kırmızı çizgim. Ev paylaşılabilir ama oda paylaşılamaz benim için. O yüzden paylaşımlı oda ilanlarını direkt eledim.

Ben bu üç maddeyi göz önünde bulundurarak uygun ilanlara başvurdum. Başvurduğum ilanlardan biri olan Belçika'dan kabul alınca vize işlemleri için çalışmalara başladık. Ve bir madde daha eklendi listeye, Vize Prosedürleri! :)

Vize sürecini anlatmadan önce projeden kabul alma aşamasını anlatacağım. Ben Facebook gruplarından birinde paylaşılan bir çağrı üzerine ilgili kişiye mail attım. Birkaç gün sonra bana dönüş yaparak, aday olmam durumunda iletişime geçeceklerini belirttiler. Tabi bu standart bir mail olduğu için ben başka projelere başvurmaya devam ettim. 1 ay sonra benimle görüşme yapmak istediklerine dair bir mail aldım ve tarihi netleştirip ilk görüşmemizi sağladık. 2 kişiyle gerçekleştirdiğim mülakat sonucunda, görüşmemiz olumlu olursa ikinci bir görüşme için iletişime geçeceklerini söylediler. Birkaç gün sonra ise ikinci görüşme istediklerine dair bir mail aldım ve tarihi netleştirip tekrar görüştük. Yine 2 kişilerdi ama bu sefer biri kurum koordinatörüydü. Görüşme sonunda, olumlu olursa haber vereceklerini söylediler. 1 hafta sonra seçildiğime dair onay maili geldi ve karşılıklı onay alınarak sürece başlamış olduk. Yaptığım iki görüşme de benzerdi ve iki görüşmeyi de iş yerinde yaptım :) Hatta ilkinde genel müdüre yakalandım :D İkincisinde ise yorgun olduğum bir gündü ve resmen bir ara İngilizce konuşamadım ve bu yüzden içimden olmayacağını bile düşündüm.

Aralık ayının 2.haftasına kadar kurumun resmi olarak proje kabul onayı alması için bekledik. Bu süreçte ise gönderici kuruluş ayarlamam gerekiyordu ve internetten yaptığım araştırmalar sonucunda Pi Gençlik Derneği'ne konuyla ilgili mail attım, onlar da gönderici kuruluşum olmayı kabul etti. Resmi olarak proje onayı gelince ben vize randevusu almak için VFS'nin sitesinden gün belirledim ve zorluklar başlamış oldu. Öncelikle Belçika 20-30 günden önce randevu vermiyor, hep dolu görünüyor tarihler. Ben de garantici bir insan olduğum için Belçika'dan bana gelecek davet mektubu ve sözleşmenin 2 haftada gelebileceğini öngörerek ay sonuna randevu aldım. Ama bilin bakalım ne oldu, mektup gelmedi :) Çünkü Belçika'daki yetkili ona belirtmeme rağmen takip numarasız normal bir şekilde göndermiş ve maalesef takip edemedik. Ha geldi ha gelecek derken randevuya 5 gün kala yeni randevu almak zorunda kaldım, tabi bu da Ocak sonuna denk geldi. Bu süreçte de onlar postayı tekrar, öncelikli ve takip numaralı olarak gönderdi. Arada 1 ay olduğu için ben sürekli VFS sitesini kontrol ediyordum gece gündüz, çünkü iptal eden olursa boşluk oluşuyor. Sizin de aklınızda bulunsun, randevuyu erken tarihe alamıyorsanız sık sık sistemi kontrol edin, özellikle geceleri denk geliyor. Bu çok yıpratıcı bir süreç tabi ama başarıyorsunuz. Nitekim ben de bu şekilde bir boşluk bulup randevumu daha erkene çekebildim. Bu arada yine aklınızda olsun, randevu alırken 2 kere değiştirdikten sonra tekrar değiştiremiyorsunuz. Yeni randevu almanız gerekmekte.

İstenilen belgeleri VFS'nin sitesinde bulabilirsiniz. Gönüllülük projelerinde Özel bir öğretim kurumunda staj ve öğrenci vizesi başlığında bulabilirsiniz. Tabi bu bilgiyi VFS'ye mail atarak teyit ettim. Çünkü konsoloslukların prosedürleri değişebiliyor ve bunu en doğru olarak aracı kuruluştan öğrenebilirsiniz. Ben konsolosluğa da mail atmıştım ama onlar vize ile ilgili soruları VFS'ye sormam gerektiğine dair mail attılar.

Gerekli belgeler listesine baktığınızda her belgenin orijinali ve 2 adet kopyasını istiyorlar. Bu da kabarık bir dosya demek :) Masraflı maddelere baktığımızda ise durum aşağıdaki gibi:

Pek çok projeye başvurma ihtimaliniz olduğu için her ülkenin vize prosedürünü bilmeniz zor ama en azından ön araştırma yapmanızı tavsiye ederim. Ben bir daha ESC projesine katılamayacağım çünkü hakkımı doldurdum ama katılabilseydim kesinlikle bakardım. Çünkü Belçika bizim kategorimizdekiler için uzun dönem vize başvurusunda tam 358 EURO idari harç ücreti istiyor, evet yanlış okumadınız, 80 değil 100 değil tam 358 :) Bu parayı swift yapıp masraf tutarını da siz ödüyorsunuz. Projeniz Avrupa Komisyonu tarafından karşılandığı için tüm vize masrafları size ödenecek ama oldu ki çıkmadı vizeniz, işte bu stres insanı mahvediyor.
Masraflar bununla da bitmiyor. Anlaşmalı hastaneden sağlık raporu 600-650 tl arasında değişiyor. Raporu aynı gün içerisinde alabiliyorsunuz.
Apostilli adli sicil kaydı ise diğer bir yazımda anlattığım gibi.
Bunların dışında VFS'nin hizmet ücretini ödüyorsunuz başvuru günü.
Bütün bunların fişlerini, dekontlarını vb. saklayın lütfen. Swift mesajını da bankadan kaşeletip imzalatın.
Belgelerin toplanmış hali, kalınlığı görüyorsunuz anlatmaya gerek yok :)

Bütün belgeler hazır olduktan sonra randevu tarihinde gittim, evraklarımı teslim ettim ve işlemim bitti. Sıra geldi ızdıraplı bekleyişe :) Başvurduktan 10 gün sonra Belçika Konsolosluğundan dosyamın Yabancılar Ofisi'ne gittiğine dair bir mail geldi. Bunu bekliyordum çünkü internette yazılan ve daha önce gitmiş kişilerin çoğunun başına gelen durum bu oluyor. Özellikle de uzun dönem başvurular genelde incelemeye gidiyor. Gelen mailde sürecin takibi için web sitesi ve bilgi mesajı yer almaktaydı. Tabi ben her gün bu siteye girip kontrol ediyordum ve 16 gün sonra dosyamın işleme alındığını gördüm. Artık sonuca bir adım daha yakındım :D tabi işleme alındıktan sonra da belli değil sonucun ne zaman çıkacağı. Ben yine her gün kontrol etmeye devam ettim ve 3 gün sonra o da ne! Onaylandı yazıyordu. Evde bir bayram havası oldu :D Hiç beklemiyordum bu kadar çabuk karar verilmesini, okuduğum onlarca yorumdan sonra.

Bu yazıyı da gördükten sonra hem gönderici kuruluşum hem ev sahibi kuruluşumla irtibata geçtim. Bilet tarihi ayarladım ve 2 gün sonra pasaportumun VFS'ye ulaştığı maili aldıktan sonra gidip pasaportumu teslim aldım.

Sonuç olarak projelere başvururken sadece projenin içeriği değil, sizin için önemli olan diğer konuları da göz önünde bulundurun ve Belçika vizesinin masraflı- eğer masrafları geri almayacaksanız- ve uzun sürede çıkan bir vize olduğunu unutmayın.

Sevgiler


Yorumlar